Elektrische fiets motor

RAP gebruikt lichte, stille en sterke naafmotoren met vrijloop in het achter- en voorwiel. De motoren behoren tot de krachtigste (250W met max. 46 Nm) en stilste in de markt. Gekoppeld aan de intuïtieve en gelijkmatige ondersteuning van het IPS systeem zorgen deze voor een prettige en natuurlijke rijbeleving.

 

De voordelen van de naafmotor
De voorwielmotor is nog altijd het meest populaire systeem en ook te vinden in het best verkopende model elektrische fiets (Gazelle). Voorwielaandrijving rijdt het best in combinatie met een gelijkmatige ondersteuning (gebruik trapkrachtsensor) en een lichte motor. Voor een achterwielmotor is gewicht minder van belang.

De voordelen van de naafmotor op een rij:

  1. Zuiniger: doordat de aandrijving direct op het wiel plaats vindt gaat er geen vermogen verloren in de overbrenging (ketting en tandwielen).
  2. Minder slijtage: een naafmotor vormt geen extra belasting voor ketting, tandwielen en versnellingsnaven waardoor deze lang meegaan.
  3. Stiller: Naafmotoren zijn stil en kunnen zelfs geheel geruisloos zijn.
  4. Voordeliger: naafmotoren zijn onderhoudsvrij en makkelijk te onderhouden/ vervangen.
  5. Lichter: naafmotoren (met vrijloop) zijn licht en maken het makkelijk te fietsen zonder ondersteuning.

 

Balans en het nut van de middenmotor
De balans op een fiets wordt NIET verstoord door het gebruik van de motor in het voor- of achterwiel, maar door de accu in de bagagedrager. Deze weegt n.l. meer dan de motor en bevindt zich bovendien hoog op de fiets en uit het midden. Een middenmotor veranderd hier weinig aan!

Het grote nut van een middenmotor vindt zijn toepassing bij fietsen welke gebruikt worden in de bergen en op de mountainbike: veel trekkracht bij lage snelheden en het vermogen om snel te schakelen tussen geen en erg veel vermogen. Daarom was de middenmotor lang voorbehouden aan merken uit bergachtige landen. Voor de Nederlandse elektrische fiets kan het nut van de middenmotor echter betwist worden:

    1. De middenmotor maakt relatief veel geluid.
    2. De middenmotor kent een versnelde slijtage van tandwielen, ketting en versnellingsnaaf.
    3. De middenmotor is duur in aanschaf, onderhoud en vervanging. Vergelijk daarbij ook eens de prijs van de accu.
    4. De middenmotor verliest rendement doordat de aandrijving plaats heeft via de ketting en niet direct
    5. De middenmotor voelt niet natuurlijk aan doordat de aandrijving direct aangrijpt op de trapas.

 

Waarom is de middenmotor in korte tijd zo populair geworden?
Doordat Bosch zich vol op deze markt heeft gestort en zich daarbij exclusief aan de grote merken heeft verbonden. Op deze manier konden de grote merken zich onderscheiden. Het principe van de middenmotor was echter al lang bekend. De eerste elektrische fietsen in Nederland (Sparta en Giant 1998) waren reeds uitgerust met een middenmotor van Yamaha.

 

Conclusie
Probeer verschillende systemen uit en bepaal zelf wat voor u het beste fiets.
Graag zien wij natuurlijk dat u ook het IPS systeem van RAP probeert, wij garanderen u dat wij u niet zullen teleurstellen !