Skip to main content

fiets motor

Krachtige en stille motoren

RAP maakt gebruik van stille en krachtige motoren, welke in combinatie met de intuïtieve en gelijkmatige ondersteuning van het IPS- en IMS systeem zorgen voor een natuurlijke rijbeleving. Een elektrische fiets motor kan zich in het voorwiel, achterwiel en in het midden bevinden. In alle gevallen zorgt het systeem met trapkrachtsensor voor een prettige, gelijkmatige en intuïtieve fietservaring.

 

Elektrische fiets motor in de naaf

Bij elektrische fietsen met de motor in de naaf zijn de motoren in het voor- of achterwiel geplaatst. RAP gebruikt hiervoor lichte maar sterke (tot 46 Nm) motoren met vrijloop en voor het achterwiel ook een fluisterstille direct drive variant (50 Nm). De combinatie van een beperkt gewicht (ca. 2 kg) met toch een flink vermogen en het feit dat zonder ondersteuning de motor geen weerstand geeft zijn grote voordelen van een motor met vrijloop. De Direct drive drive motor heeft geen tandwielen en is een pure elektromotor. De motor is hiermee zwaarder, maar wel volledig geruisloos en krachtiger dan de voorwielmotoren met tandwielen. Zonder ondersteuning is het iets zwaarder trappen met een direct drive motor.

 

Voordelen motor in het voor- en achterwiel

Een voorwielmotor trekt en een achterwielmotor duwt de berijder vooruit. Zolang de ondersteuning echter goed geregeld is, zijn beide vormen van aandrijving prettig en veilig.  Een achterwielmotor voelt over het algemeen, net als bij auto’s, wat sportiever aan.

 

Naafmotoren zijn zuinig doordat het wiel direct wordt aangedreven, zonder overbrenging (ketting, riem). Daarnaast zijn ze relatief gunstig in aanschaf en vrij van onderhoud. Bovendien is er geen  sprake van (extra) slijtage aan ketting, tandwielen en versnellingsnaven door het gebruik van een naafmotor en zijn de motoren makkelijk te vervangen. Verder zijn naafmotoren met de juiste software stil of zelfs geruisloos.

 

Belangrijk bij een voorwielmotor is dat deze niet te zwaar is en dat de ondersteuning geleidelijk en intuïtief is. Een abrupt aangrijpende of inkomende motor in het voorwiel kan in bochten en op gladde ondergronden tot gevaarlijke situaties leiden. Het IPS systeem van RAP doseert de ondersteuning om dergelijke situaties te voorkomen.

 

Elektrische fiets midden-motor

In juni 2017 introduceert RAP de middenmotor met IMS techniek en trapkrachtsensor. De nieuwe middenmotor is krachtig (90 Nm) en behoort tot een van de stilste in de markt. Door gebruik van een trapkrachtsensor is, net als bij het IPS systeem, de ondersteuning direct, gelijkmatig en intuitief. De middenmotor heeft daarbij als voordeel dat het gewicht van de motor laag bij de grond en in het midden van de fiets is geplaatst wat ten goede komt aan de balans van de fiets.