Elektrische fiets met middenmotor: de ideale e-bike

De elektrische fiets met middenmotor groeide de laatste jaren enorm in populariteit. Hierdoor lijkt het alsof dit een vrij nieuwe innovatie is. Niets is minder waar: e-bikes met middenmotor worden al sinds de jaren ’90 met op de markt gebracht. Denk bijv. aan de Sparta Pharos en de Giant Lafree met middenmotor van Yamaha. In het begin werden E-bikes voornamelijk gebruikt in bergachtige gebieden waar de modellen met middenmotor dan ook hun oorsprong vinden. Voor lange tijd leek in Nederland Panasonic het alleenrecht op dit type motor te hebben met merken als het Zwitserse Flyer, het Duitse Kalkhoff etc.. Bosch zag recent in dat een middenmotor ook voor een reguliere elektrische fiets flink wat voordelen heeft. Na Panasonic en Bosch brachten ook Yamaha, Bafang, Shimano en andere grote namen e-bikes met middenmotor op de markt, waardoor deze nu een geduchte concurrent vormt voor fietsen met een voor- en achterwielmotor.

Middenmotor: voordelen en nadelen

Regelmatig krijgen wij de vraag wat nou eigenlijk de voordelen en de nadelen van een middenmotor zijn. Logisch ook, want de meeste elektrische fietsen gebruikers zijn dik tevreden met hun voor- of achterwielmotor. We zetten daarom graag de voordelen van een fiets met middenmotor op een rij:

  • Het grote voordeel van een elektrische fiets met middenmotor is het hoge koppel (trekkracht). Deze fietsen halen waardes van gemiddeld 50- tot 100Nm en zitten hiermee fors boven het gemiddelde van een fiets met voor- of achterwielmotor.
  • De e-bike met middenmotor schakelt snel tussen weinig en veel vermogen. Dit maakt hem ideaal voor bijvoorbeeld een mountainbike, bak- of transportfiets. Daarnaast is dit natuurlijk de ideale e-bike voor in een bergachtige omgeving.
  • Een stadsfiets met middenmotor heeft een betere balans. Dit geldt met name voor damesmodellen.
  • De meeste merken middenmotoren zijn uitgerust met een trapkrachtsensor, wat zorgt voor een gelijkmatige ondersteuning.

Natuurlijk vertellen we je ook wat de nadelen van een e-bike met middenmotor zijn:

  • Een elektrische fiets met middenmotor maakt over het algemeen meer geluid.
  • Daarnaast zijn ze wat duurder in aanschaf en bij vervanging (van de motor).
  • Een middenmotor kan versnelde slijtage aan ketting en tandwielen veroorzaken en de versnellingen zwaarder belasten.

Middenmotor van RAP

Bij RAP gebruiken we de tweede generatie middenmotor van Shenyi, één van de bekendste Chinese producenten van elektromotoren. We gebruiken dit merk al jaren en zijn hier zeer tevreden over. Deze motor is krachtig (90 Nm), stil en te combineren met displays en accu’s van andere merken (Panaosonic, Samsung etc.) wat de prijs ten goede komt. Wat ons betreft de ideale middenmotor.

Zelf uitproberen?

Een e-bike met middenmotor is een prettige fiets, maar hoeft niet voor iedereen het ideale vervoersmiddel te zijn. Wil je dit zelf ervaren? Kom langs bij ons in de winkel of bij één van onze dealers. Vind u het prettig om deze e-bike in uw eigen omgeving uit te proberen? Vraag dan een gratis proefrit aan huis aan.